Ken je Stephen Covey?
En ken je zijn boek: ‘ The Seven Habits of Highly Effective People‘?
Een echte aanrader! En wanneer je het lezen van het hele boek te veel vindt, er zijn genoeg samenvattingen online te vinden.

Goed, ik heb het vandaag over het tweede habit, de tweede eigenschap; begin met het einde in gedachte.

En deze habit wil ik loslaten op jouw LinkedIn. Ik merk namelijk dat mijn klanten wel op LinkedIn willen, en niet weten wat ze er moeten, mogen of kunnen doen. Dus als ze dan zo’n Sexy LinkedIn Profiel hebben, vallen ze stil. En dat is zooo zonde!

Dus…wat wil je uiteindelijk met LinkedIn?

1. Wil je een netwerk bouwen? (Meesten wel)
2. Wil je dat er inschrijvers voor je nieuwsbrief uitkomen? (Oh, nooit aan gedacht)
3.  Of wil je dat dit een exclusieve lijst van mensen wordt, waar je een- of tweemaal per jaar exclusieve naar mailt? (Wow, ik wist niet dat dat kon).

Volgens Stephen denk je hier van te voren over na. Laat ik dat eens toepassen.

1. Je wilt een online netwerk opbouwen via LinkedIn.

Zijn 349 connecties op LinkedIn dan genoeg? NEE.
Ga voor meer dan 500 (=500+) en ga daarna ervoor om 1.000, 1.500 en nog meer connecties te krijgen. Een online netwerk kan niet groot genoeg zijn.
Het zijn niet je offline vrienden die je telkens persoonlijke aandacht moet geven, waar je koffie mee gaat drinken of waar je alles van moet onthouden.

Ken je degene die jou uitnodigt om te linken NIET?
Dat is echt niet erg, hoor!
Het is pas erg als deze persoon nep is en je gaat stalken of vervelende berichten sturen.

Voor de rest is dit gewoon een KANS! Een kans dat je een nieuw persoon ontmoet, een kans dat je er een klant(!) bij krijgt of de kans op een samenwerking.

En daar ben je zelf bij.
Want als je iemand niet kent, check dan even zijn of haar profiel. Kijk  even of je deze persoon op Facebook kunt vinden, Google ernaar.
Is het volgens jou een normaal persoon, accepteer dan de connectie EN STUUR EEN BERICHT.
Dat is niet alleen heel erg netjes, dat is ook commercieel goed!
In dat bericht heet je iemand welkom in jouw netwerk, je stelt jezelf voor en je vraagt waarmee je deze persoon kunt helpen.
Je sluit af met je naam…

EN je vraagt of ze zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Deze Hands-on Howto training leert je hoe je op een goede manier contact legt via LinkedIn?
??Zo nodig je iemand uit op LinkedIn??

En hier heb je meteen punt 2 te pakken – begin met het einde in gedachte: ik wil meer inschrijvers voor mijn nieuwsbrief. Je vraagt aan elk nieuw contact of deze zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief. Je vraagt het rechtstreeks of je zet een regel in je handtekening.

Een andere manier om meer inschrijvers te krijgen, is om je nieuwsbrief aan te melden op LinkedIn.
Je zet bijvoorbeeld een bericht op je tijdlijn: “Jongens, morgen komt mijn hele interessante nieuwsbrief over …….. Die mag je niet missen. Schrijf je vandaag nog in en dan krijg je ook nog een cadeau!”

Punt 3 = een exclusieve lijst van mensen. 

Mensen die niet op je mailinglijst staan, die (nog) geen klant van je zijn, mensen die je misschien twee keer per jaar de kans wil geven om iets met jou te doen.

Deze mensen kun je downloaden van LinkedIn, in een aparte lijst zetten en ze iets heel moois, bijzonders of praktisch mailen.

 

Op jouw Online Kracht!

Josine